Charakterystyka głównych bohaterów towarzyszy każdej omawianej lekturze. Co zrobić, aby nie stało się to dla uczniów nudnym obowiązkiem? Pozwolić działać!
Trzecioklasiści zmierzyli się z charakterystyką głównego bohatera lektury „Anaruk, chłopiec z Grenlandii”. Aby uniknąć schematycznego podejścia do tego etapu pracy z lekturą, wprowadziłam element zaskoczenia. Anarukiem został kolega Olek, który - nieco zdziwiony, jednak jak zwykle chętny do pomocy - zgodził się być naszym modelem. Na dużym arkuszu papieru dzieci zaznaczyły kontur postaci, następnie na zmianę, w swoim czasie wolnym, kolorowały i ozdabiały postać Anaruka. Piękną ilustrację ozdobiły śnieżynki z informacjami na temat sympatycznego chłopca. Zarówno tworzenie portretu, jak i poszukiwanie unikalnych określeń cech charakteru Anaruka, bardzo zaktywizowały dzieci. Cel został osiągnięty, a droga do niego była przyjemna i pełna uśmiechu.