Relacja z Dnia Kropki.
Czy mała kropka może pełnić ważną rolę w życiu człowieka? Oczywiście, że tak! Dzień Kropki to wyjątkowe święto. Ustanowione zostało w 2008 roku, a inspiracją do tego stało się dzieło pod tytułem „The Dot” (Kropka), autorstwa kanadyjskiego pisarza i ilustratora książek dla dzieci – Petera H. Reynoldsa. Ten kilkustronicowy tekst opowiada o nauczycielce, dzięki której mała dziewczynka – Vashti – uwierzyła w siebie i odkryła w sobie talent i odwagę.
W mojej codziennej pracy zauważam, iż dzieci – nawet te śmiałe i przebojowe – rzadko mówią o sobie, że są w czymś dobre. Często nie potrafią określić swoich talentów, zainteresowań, a odpowiedzi na pytanie „W czym jesteś dobry?” szukają w słowach usłyszanych od dorosłych. Zdarza się, iż to my dorośli widzimy w dziecku talent, uzdolnienia, predyspozycje, a ono same nie jest świadome, że je posiada.
Drodzy dorośli – to nasza rola – pomóżmy dzieciom uwierzyć w siebie! Mówmy im, w czym są dobre, że coraz lepiej malują, czytają, piszą, jeżdżą na rowerze, współpracują z rówieśnikami… Dzieci powinny mieć świadomość, że dzięki włożonej pracy są w stanie osiągać sukcesy – najpierw małe, a potem te duże. Takie pozytywne nastawienie do życia da im siłę do mierzenia się z trudnościami, których i w szkole i w dorosłym życiu nie brakuje.
Podczas tegorocznych obchodów Dnia Kropki bardzo mocno akcentowałam rolę wiary we własne możliwości. Najpierw zastanowiliśmy się nad tym, w czym można być dobrym – szybko okazało się, że zdolności wcale nie muszą być bardzo wyjątkowe i unikatowe, żeby mogły nas wyróżniać. Następnie każdy z uczniów przedstawił swoje zdolności w wybranej formie – królowała ta graficzna, ale pojawiło się również miniorigami. Ogromnie ucieszył mnie fakt, że dzieci – w porównaniu do roku ubiegłego – bardzo świadomie określały swoje zdolności i zainteresowania. W kolejnym kroku użyliśmy kreatywności i wyobraźni, aby zamienić zwykłe kropki w niezwykłe dzieła. Podsumowaniem Dnia Kropki było wykonanie pracy na temat „Tego jeszcze nie umiem, ale się nauczę!” – porozmawialiśmy też o tym jakie działania podjąć, aby tak faktycznie się stało. W trakcie pracy nie zabrakło zabaw z motywem przewodnim kropki – zadbaliśmy o umysł, trzeba było również zadbać o ciało.
Wierzę, iż dzięki takim działaniom dzieci nabiorą pewności siebie i z odwagą będą kroczyć w dorosłe życie. Pamiętajmy o tym nie tylko w Dniu Kropki, ale i na co dzień.
Inspiracją do przeprowadzenia zajęć w takiej formie były działania Pani Wiesławy Mitulskiej, nauczycielki ze szkoły w Słupi Wielkiej.