Jeszcze tego nie umiem, ale się nauczę!

15 wrz, 2022 | Blog | Edukacja wczesnoszkolna
Tagi: Dzień Kropki

Relacja z Dnia Kropki.

Czy mała kropka może pełnić ważną rolę w życiu człowieka? Oczywiście, że tak! Dzień Kropki to wyjątkowe święto. Ustanowione zostało w 2008 roku, a inspiracją do tego stało się dzieło pod tytułem „The Dot” (Kropka), autorstwa kanadyjskiego pisarza i ilustratora książek dla dzieci – Petera H. Reynoldsa. Ten kilkustronicowy tekst opowiada o nauczycielce, dzięki której mała dziewczynka – Vashti – uwierzyła w siebie i odkryła w sobie talent i odwagę.

W mojej codziennej pracy zauważam, iż dzieci – nawet te śmiałe i przebojowe – rzadko mówią o sobie, że są w czymś dobre. Często nie potrafią określić swoich talentów, zainteresowań, a odpowiedzi na pytanie „W czym jesteś dobry?” szukają w słowach usłyszanych od dorosłych. Zdarza się, iż to my dorośli widzimy w dziecku talent, uzdolnienia, predyspozycje, a ono same nie jest świadome, że je posiada.

Drodzy dorośli – to nasza rola – pomóżmy dzieciom uwierzyć w siebie! Mówmy im, w czym są dobre, że coraz lepiej malują, czytają, piszą, jeżdżą na rowerze, współpracują z rówieśnikami… Dzieci powinny mieć świadomość, że dzięki włożonej pracy są w stanie osiągać sukcesy – najpierw małe, a potem te duże. Takie pozytywne nastawienie do życia da im siłę do mierzenia się z trudnościami, których i w szkole i w dorosłym życiu nie brakuje.

Podczas tegorocznych obchodów Dnia Kropki bardzo mocno akcentowałam rolę wiary we własne możliwości. Najpierw zastanowiliśmy się nad tym, w czym można być dobrym – szybko okazało się, że zdolności wcale nie muszą być bardzo wyjątkowe i unikatowe, żeby mogły nas wyróżniać. Następnie każdy z uczniów przedstawił swoje zdolności w wybranej formie – królowała ta graficzna, ale pojawiło się również miniorigami. Ogromnie ucieszył mnie fakt, że dzieci – w porównaniu do roku ubiegłego – bardzo świadomie określały swoje zdolności i zainteresowania. W kolejnym kroku użyliśmy kreatywności i wyobraźni, aby zamienić zwykłe kropki w niezwykłe dzieła. Podsumowaniem Dnia Kropki było wykonanie pracy na temat „Tego jeszcze nie umiem, ale się nauczę!” – porozmawialiśmy też o tym jakie działania podjąć, aby tak faktycznie się stało. W trakcie pracy nie zabrakło zabaw z motywem przewodnim kropki – zadbaliśmy o umysł, trzeba było również zadbać o ciało.

Wierzę, iż dzięki takim działaniom dzieci nabiorą pewności siebie i z odwagą będą kroczyć w dorosłe życie. Pamiętajmy o tym nie tylko w Dniu Kropki, ale i na co dzień.


Inspiracją do przeprowadzenia zajęć w takiej formie były działania Pani Wiesławy Mitulskiej, nauczycielki ze szkoły w Słupi Wielkiej.

Jeszcze tego nie umiem, ale się nauczę!
Jeszcze tego nie umiem, ale się nauczę!
Jeszcze tego nie umiem, ale się nauczę!
Jeszcze tego nie umiem, ale się nauczę!
Jeszcze tego nie umiem, ale się nauczę!
Jeszcze tego nie umiem, ale się nauczę!
Jeszcze tego nie umiem, ale się nauczę!
Jeszcze tego nie umiem, ale się nauczę!
Jeszcze tego nie umiem, ale się nauczę!
Jeszcze tego nie umiem, ale się nauczę!
Jeszcze tego nie umiem, ale się nauczę!
Jeszcze tego nie umiem, ale się nauczę!
Jeszcze tego nie umiem, ale się nauczę!
Jeszcze tego nie umiem, ale się nauczę!
Jeszcze tego nie umiem, ale się nauczę!
Jeszcze tego nie umiem, ale się nauczę!
Jeszcze tego nie umiem, ale się nauczę!
Jeszcze tego nie umiem, ale się nauczę!
Jeszcze tego nie umiem, ale się nauczę!
Jeszcze tego nie umiem, ale się nauczę!