Co już wiemy? Czego chcemy się dowiedzieć?

Realizację projektu rozpoczęliśmy od refleksji i zastanowienia się, jakie informacje dzieci już posiadają, a jakie należy uzupełnić, co je ciekawi i o czym chciałyby się uczyć. Każdy z trzecioklasistów posiada już pewien zasób wiedzy i ten zasób stanowił punkt wyjściowy przy ustaleniu treści, które mieliśmy za zadanie wspólnie opracować. Ustalone i wyeksponowane w widocznym miejscu zagadnienia towarzyszą nam bardzo często, ułatwiając monitorowanie postępów w osiąganiu celu.

Od ogółu do szczegółu

Dobre opanowanie wiadomości z poprzednich lat sprawiło, iż mogliśmy nieco bardziej zagłębić się w świat surowców, badając właściwości tych, z którymi dzieci nie spotykają się na co dnia. Dlaczego zapałki są kolorowe, skoro siarka, którą właśnie obserwujemy jest żółta? Dlaczego lód posypujemy solą, a nie cukrem, skoro ten drugi też całkiem dobrze radzi sobie z jego rozpuszczaniem? Odpowiedzi na wiele nurtujących pytań pojawiały się w efekcie samodzielnych działań dzieci, co dawało im ogromną radość z odkrywania. W poszukiwaniu wiedzy pomocne były też tablety, z których uczymy się mądrze i świadomie korzystać.

Uruchomić zmysły

Nie od dziś wiadomo, że angażowanie w naukę wielu zmysłów jednocześnie wzmacnia jej efekty. Działania, które towarzyszyły dzieciom w projekcie stwarzały możliwość do takiego właśnie – polisensorycznego – przyswajania wiedzy. Przyniesione przez uczniów woreczki z solą były wspaniałym materiałem do obliczeń i rozważań matematycznych – kto przyniósł najwięcej? Kto przyniósł najmniej? Co jeszcze możemy obliczyć mając taką bazę danych? Jak obliczyć łączną wagę soli, skoro nie dodajemy jeszcze w tak dużym zakresie? Czy mamy ważyć z opakowaniem, czy bez? Okazało się, że wszystko – po opracowaniu odpowiedniej strategii – jest w zasięgu naszych możliwości.

Wiele przyjemności sprawiło dzieciom lepienie z gliny samoutwardzalnej. Zależało mi, aby podarować uczniom możliwość obcowania z tą masą – jest zupełnie inna, bardziej „aksamitna” w dotyku niż wszystkie, z którymi dotychczas pracowali. Powstałe w kilkuetapowej pracy cudeńka wyeksponowaliśmy w naszej klasowej galerii.

Zakończenie i ewaluacja projektu

Początki pracy z danym tematem zwykle są dość nieśmiałe, szczegółowe pytania i pomysły często pojawiają się już podczas pracy, a nawet podczas podsumowania. To dobry znak – świadczy o tym, że udało się rozbudzić poszukującą, ciekawą świata postawę. W rozmowie podsumowującej pojawiło się wiele kolejnych pytań i ciekawostek do odkrycia, ale także wiele odpowiedzi, które wskazują na to, iż nasza wspólna praca była efektywna.

Tygodniowe zmagania zakończyła samoocena uczniów – do tego celu stosujemy metodę świateł, gdzie uczniowie odpowiednim kolorem sygnalizują stopień zrozumienia treści. Większość zielonych świateł to znak, że możemy ruszać dalej – tak było i tym razem.

Tropem skarbów Ziemi
Tropem skarbów Ziemi
Tropem skarbów Ziemi
Tropem skarbów Ziemi
Tropem skarbów Ziemi
Tropem skarbów Ziemi
Tropem skarbów Ziemi
Tropem skarbów Ziemi
Tropem skarbów Ziemi
Tropem skarbów Ziemi
Tropem skarbów Ziemi
Tropem skarbów Ziemi
Tropem skarbów Ziemi
Tropem skarbów Ziemi
Tropem skarbów Ziemi
Tropem skarbów Ziemi
Tropem skarbów Ziemi
Tropem skarbów Ziemi
Tropem skarbów Ziemi
Tropem skarbów Ziemi
Tropem skarbów Ziemi
Tropem skarbów Ziemi
Tropem skarbów Ziemi
Tropem skarbów Ziemi
Tropem skarbów Ziemi
Tropem skarbów Ziemi
Tropem skarbów Ziemi
Tropem skarbów Ziemi
Tropem skarbów Ziemi
Tropem skarbów Ziemi
Tropem skarbów Ziemi
Tropem skarbów Ziemi
Tropem skarbów Ziemi
Tropem skarbów Ziemi